سال 2017 چه چیزهایی درباره‌ی آینده‌ی تجارت موبایلی به ما آموخت؟

تاریخ انتشار : سه‌شنبه 18/02/6
دسته بندی: 

 در اوایل سال 2017، فیس بوک با گزارش درآمد 81.8 میلیارد دلاری در یک فصل، دلیلی برای خوش‌بینی به آینده به تجارت موبایلی دنیا ارائه کرد. تبلیغات موبایلی بیشترین سهم را از این درآمد داشتند. سیستم Noisemaking  موبایل فیس بوک فقط شروع سال پیشرفت‌های اساسی در صنعت تکنولوژی تبلیغات موبایلی بود. 
کمپانی Telcos نیز باشتاب وارد این عرصه شد، تا سهمی از این کیک داشته باشد. با افزایش بیشتر بازارهای جهانی، اقتصاد اپلیکیشن‌ها هم گسترش پیدا کرد بطوری که پیش بینی می‌شود تا سال 2021 رشد پنج برابری داشته باشند. فعالیت‌های ادغام و جذب در تکنولوژی تبلیغات بعد از پنج سال کاهش، رشد کرد و کمپانی‌های اپل و گوگل به ترتیب با معرفی ARKit و ARCore درهای خلاقانه‌ی جدیدی را به روی تبلیغ‌دهنده‌ها و توسعه‌دهنده‌ها گشودند. 
برای اینکه بفهمیم تجارت موبایلی به چه سمتی می‌رود، بیایید برخی از تحولات کلیدی سال 2017 را تحلیل کنیم و از خودمان بپرسیم که معنای این پیشرفت‌ها برای آینده‌ی تجارت موبایل چیست:
غرب پیام را می‌گیرد.
آینده‌ی تجارت پیام‌رسان‌ها در غرب زمانی واضح شد که WeCaht در منطقه آسیا و اقیانوسیه به عدد باورنکردنی 963 میلیون کاربر فعال در ماه رسید که نسبت به سال گذشته 19،5 درصد رشد داشت. برای ارائه‌ی خدمات به مشتریان عاشق چت شمال آمریکا، برندهای غربی همچنان به گسترش Chatbot ها ادامه دادند برای ایجاد درگیری تعاملی و مرتبط نظیر آن چیزی که در پیام‌رسان فیس‌بوک می‌بینیم. گسترش بی نظیر چت تجاری (Business Chat) شرکت اپل یکی از اولین دومینو‌هایی بود که در تجاری‌سازی پیام‌رسان‌ها در غرب می‌افتاد،  اما این تنها توسعه‎ی مهم نبود.
Chatbot ها باوجود تاثیرگذاری کم آغازینشان، همچنان به رشد خود ادامه خواهند داد به دلیل این امتیاز که برندهای بیشتری به نحوه‌ی استفاده از هوش مصنوعی برای ارائه‌ی خدمات مهم به مشتریان بوسیله‌ی ابزارهای غیرانسانی پی‌می‌برند، که منجر به فرصت‌های تجاری جدید و کارآیی کسب و کارها خواهد شد. 
واقعیت افزوده (AR) فراتر از Pokemon می‌رود. 
به عنوان رقیبی برای وعده‌ی واقعیت مجازی در ذهن توسعه‌دهنده‌ها و تبلیغ‌دهنده‌ها در پی انتشار ARKit توسط کمپانی اپل و معرفی ARCore توسط گوگل، واقعیت افزوده (Augmented Reality) جلودار جهان موبایلی شده است. ( واقعیت افزوده (به اختصار AR ) نمایی از یک محیط فیزیکی در دنیای واقعی است که با اطلاعات دیجیتال ادغام شده است. برخلاف واقعیت مجازی (Virtual Reality) که یک نمای کاملا مصنوعی از محیط ایجاد می‌کند، واقعیت افزوده اطلاعات جدیدی را به محیط واقعی پیرامون فرد می‌افزاید.) فیلیپ نوبرگر، مدیر کمپانی تبلیغات موبایلی Glipsa، فرصت اپلیکیشن‌های موبایلی و AR را با گفتن این حرفها خلاصه کرد: این تکنولوژی همه‌ی ویژگی‌های مبتنی برمکان، فعال، تعاملی و اجتماعی بودن را در خود دارد. چه Pokestop باشد و یا کوپن‌هایی که به شما در فروشگاهی در تبلیغات بازی‌ها پیشنهاد می‌شود، و این پتانسیل را داد که کاربران را به فروشگاههای واقعی بکشاند. 
در آینده‌ی نزدیک، AR همه چیز را با ایجاد ارتباط مستقیم بین کاربران موبایلی و افراد تاثیرگذار بر روی آنها (یا حداقل با آوارتارهایشان) تکان خواهد داد. سلبریتی‌ تبیلغ کننده، نه فقط در رسانه‌های برندها، که دیگر کنار مشتریان در فروشگاه‌ها خواهند ایستاد. 
بازارها بزرگتر می‌شوند و اهداف بازاریابان کوچکتر می شوند.
بر اساس مطالعه‌ای که App Annie انجام داده است، ارزش جهانی اقتصاد اپلیکیشن‌ها در سال 2021 به 3/6 تریلیون دلار خواهد رسید ( از 3/1 تریلیون در سال 2016)، با اعتبار قابل توجهی که ناشی از افزایش متناوب فرم‌های درآمدزایی، از جمله تبلیغات درون اپلیکیشنی و تجارت موبایلی است. در مسیری موازی، بازارهای گسترده جهانی، از جمله هند و برزیل، به سرعت درحال گسترش هستند زیرا چالش‌های مربوط به زیرساخت‌های فنی بازار در حال از بین رفتن است. 
و یک سؤال ماندگار: آیا بازاریاب‌ها، تبلیغ‌دهنده‌ها و ارائه‌دهندگان راه‌حل‌های تکنولوژی تبلیغات، قادر به گسترش قابلیت‌های شخصی‌سازی کانال‌های فراگیر (Omnichannel) در طول زمان برای استفاده از این فرصت خواهند بود، یا ناتوانی در یکسان‌سازی تاکتیک‌ها به مجموعه‌ای از ترجیحات فردی کاربران در مناطق و فرهنگ‌های مختلف منجر می‌شود و مانع تلاش‌های تجاری‌سازی در کوتاه مدت خواهد شد؟
تلفیق(Consolidation) و مکانیسم بازار آزاد
یکی از روندهای مثبت سال 2017، افزایش فهالیت‌های ادغام و جذب در تکنولوژی تبلیغات است. معاملات بزرگی در نیمه‌ی اول سال 2017 صورت گرفت نظیر جذب 850 میلیون دلاری Moat توسط کمپانی Oracle، خرید 200 میلیون دلاریPlaced   توسط Snap Inc، و Amobee  که Turn  را به قیمت 310 میلیون دلار خرید. این توسعه نگرانی‌هایی هم دارد، هنگامی‌که دیگران فرصتی را برای تراز کردن زمین بازی برای شرکت‌های کوچکتر و ناشران مستقل از طریق معرفی مکانیزم‌های سرمایه‌گذاری‌ و درآمدزایی جدید می‌بینند. گرایش به تلفیق احتمالاً تا آینده‌ی قابل پیش‌بینی ادامه خواهد داشت، اما فرصت‌هایی برای توسعه‌دهندگان مستقل و تأمین کنندگان در حال تولد، فراهم می‌شود. 
در سال 2018 انتظار چه چیزی را داشته باشیم؟
سال 2017، یرای تجارت موبایلی سالی خارق‌العاده بود. با درآمدهای افزایش‌یافته، تکنولوژی‌های جدید هیجان انگیز مانند AR و آموزش ماشینی که به تبلیغ‌دهنده‌ها اجازه می‌دهد تعاملات جدیدی را ایجاد کنند، و پیشرفت‌های بزرگ در بازارهای جهانی که کلیدی برای اهداف گسترش جهانی برندها در دنیای موبایلی به هم پیوسته‌تری است. 
همانطور که ما رو به جلو حرکت می‌کنیم،  بازار های موبایلی نیز بالغ‌تر می‌شوند، و فرصت های جدیدی برای جذب، لذت و خدمات کاربران موبایل ارائه خواهد شد. 
کمپانی‌های آسیایی نظیر Nintendo  و Netease، به بازارهای موبایلی غرب راه پیدا خواهند کرد و یا حتی بخش زیادی از آن را دراختیار خواهند گرفت. اپلیکیشن‌های پیام‌رسان بیشتری ویژگی‌های WeChat  را به محصول خود اضافه خواهند کرد، تجربه‌های مبتنی بر AR گسترش خواهد یافت ( در حالی‌که بازی‌های موبایلی و eSports پیشتاز آن خواهند بود)، تلفیق بازار در تکنولوژی تبلیغات موبایلی ادامه خواهد یافت، و توسعه‌دهنده‌ها و برندها از موانع عبور خواهند کرد برای بکار گرفتن نسلی از مشتریان جهانی که برای آنها موبایل تنها تجربه دیجیتال خواهد بود که می‌شناسند. 

منبع: Applovin

 

افزودن دیدگاه جدید

مطالب مرتبط

آزمایش A/B درون‌برنامه‌ای چیست و چگونه عمل می‌کند؟

چگونه آزمایش A/B می‌تواند به شما کمک کند تا اپلیکیشن‌تان بیشترین بازدهی را داشته باشد.
سه‌شنبه 17 آوریل 2018

چگونه آینده‌ی درآمدزایی اپلیکیشن خود را پیش‌بینی کنیم؟ (قسمت دوم)

در این قسمت قصد داریم نگاه کاربردی‌تری به LTV داشته باشیم و بررسی کنیم که چگونه ممکن است بتوان آن را برای برخی از رایج‌ت
چهارشنبه 14 مارس 2018

چگونه آینده‌ی درآمدزایی اپلیکیشن خود را پیش‌بینی کنیم؟ (قسمت اول)

در این قسمت به معرفی تجزیه و تحلیل براساس پیش‌بینی‌ها و روش محاسبه ارزش طول عمر مشتری می‌پردازیم.
یک‌شنبه 4 مارس 2018

بازاریابی متقابل (Cross Promotion) چیست؟

در این مطلب به تعریف تبلیغات متقابل، شیوه کارکرد آن، تأثیرات آن بر افزایش فروش و همچنین به ذکر مثال‌هایی از آن خواهیم پر
یک‌شنبه 18 فوریه 2018