گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) چیست و چه کاربردهایی دارد؟

تاریخ انتشار : شنبه 96/09/11
دسته بندی: 

با توجه به بازخوردهایی که از مقاله‌ی قبلی با عنوان « داده‌های گوگل آنالیتیکس را درست تفسیر کنید.» گرفتیم، تصمیم گرفتیم که طی چند مقاله، به معرفی و آشنایی بیشتر با این ابزار و کارکردهای آن و شیوه‌ی تحلیل گزارش‌های آن بپردازیم. در این مقاله به معرفی اجمالی این ابزار و کارکردهای اصلی آن خواهیم پرداخت.

گوگل آنالیتیکس چیست:

گوگل آنالیتیکس یک ابزار تحلیل و آنالیز وب و نرم افزار‌های موبایل است که توسط گوگل به کاربران ارائه شده و آمار بازدیدکنندگان یک وب سایت و یا یک اپلیکیشن را در اختیار صاحبان‌ آن‌ها قرار می‌دهد. به عنوان مثال برای یک وب سایت، گوگل آنالیتیکس تمام ترافیک وب سایت را ذخیره می‌کند و پس از تحلیل اولیه‌ی‌ آن‌ها، اطلاعات نسبتاً مفیدی در اختیار مدیریت سایت قرار می‌دهد. این اطلاعات می‌توانند نقش بسیار مهمی را در بهینه‌سازی یک وب‌سایت و پیشرفت آن ایفا کنند. شرکت گوگل این ابزار را به رایگان در اختیار وب‌سایت‌ها قرارداده و استفاده‌ی از آن هم آنقدرها پیچیده نیست. نکته‌ی مهم اهمیت تحلیل گزارش‌های آن است که در مقالات بعدی بیشتر به آن می‌پردازیم. گوگل آنالیتیکس می‌تواند آمار مربوط به وب‌سایت شما را تبدیل به یک منبع ارزشمند برای شناخت کاربران و بهینه‌سازی آن کند. در اینجا به کاربردهایی که گوگل آنالیتیکس می‌تواند برای ما داشته باشد اشاره می‌کنیم:

  • چه کسانی از وب‌سایت شما بازدید کرده‌اند؟

 اطلاعاتی نظیر رده‌ی سنی، جنسیت و علایق کاربران که در تشخیص مخاطبین مورد هدف شما و شناخت نیازهای آن‌ها بسیار مهم می باشد.

  • بازدیدکننده‌ها از چه مسیری به وبسایت شما هدایت شده‌اند؟

از این طریق می‌توانید بفهمید که کدام یک از فعالیتهای تبلیغاتی شما (ایمیل، خبرنامه، مقالات، کمپین‌ها و ...) بیشتر مؤثر بوده است.

  • بازدیدکننده‌ها بعد از ورود به وبسایت شما چه اقدامی انجام داده‌اند؟

گوگل آنالیتیکس این امکان را به شما می‌دهد که بفهمید آیا بازدیدکننده‌هایتان بعد از ورود به سایت شما مدتی در سایت مانده‌اند و از صفحه‌های مختلف بازدید کرده‌اند یا بلافاصله بعد از ورود سایت را ترک کرده‌اند؟ از این طریق شما می‌توانید رفتار کاربران در هنگام ورود به سایتتان را تحلیل کنید.

  • آیا بازدیدکننده‌ها اقدامات از پیش مشخص شده‌ی وبسایتتان را انجام داده‌اند؟

می‌توانید متوجه شوید که اقداماتی نظیر عضویت در سایت، عضویت در خبرنامه و البته خرید که شما  قصد هدایت بازدیدکننده‌ها به انجام آنها را داشته‌اید انجام شده است یا نه.

  • در مجموع، عملکرد وبسایت شما چگونه است؟

می‌توانید از مجموع این داده‌ها به ظرفیت و عملکرد کسب‌و کار خودتان پی ببرید.

گوگل آنالیتیکس ابزار قدرتمندی است که جمع‌آوری و تحلیل این داده‌ها را برای شما ممکن می‌کند. گوگل آنالیتیکس، پر استفاده‌ترین ابزار تحلیلگر آماری بازدید کنندها تحت وب است و در حال حاضر بیش از 57% از 10,000 وبسایت معروف جهان، از آن استفاده می‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که گوگل آنالیتیکس در بیش از 49.95% از وبسایت‌های معروف جهان استفاده شده است.ما سعی می‌کنیم که در مقالات بعدی، چگونگی استفاده از این ابزار و تحلیل داده‌های آن را با شما مرور کنیم.

 

 

 

 

افزودن دیدگاه جدید

مطالب مرتبط

10 پیشنهاد به ناشران برای جذب کاربران بیشتر با کمترین هزینه

ناشران بزرگ تبلیغات، می‌توانند هر روز برای جذب کاربران جدید مقدار زیادی هزینه کنند.
سه شنبه 3 بهمن 1396

5 پیشنهاد برای درآمدزایی اپلیکیشن‌ها از مدیر درآمد شرکت Ketchapp

در کنفرانس اخیر رویداد Postback، کریستسن کالدرون مدیر ارشد درآمد شرکت Ketchapp ، گزارش جذابی از رویکرد این شرکت به تبلیغ
سه شنبه 26 دی 1396

آشنایی با ابزارهای کلیدی گزارش‌گیری در گوگل آنالیتیکس _ قسمت دوم

در مقاله‌ی قبلی با دو بخش مخاطبان و جذب از ابزارهای کلیدی گزارش‌دهی در گوگل آنالیتیکس آشنا شدیم.
چهارشنبه 20 دی 1396

آشنایی با ابزارهای کلیدی گزارش‌گیری در گوگل آنالیتیکس _ قسمت اول

در مقالات قبلی، به معرفی کلی گوگل آنالیتیکس و تعریف واژگان کلیدی آن پرداختیم، در این مقاله و مقاله بعدی با ابزارهای کلید
دوشنبه 18 دی 1396