تفاوت تبلیغات همسان (Native Advertising) با بازاریابی محتوایی (Content Marketing)

تاریخ انتشار : چهارشنبه 96/07/19
دسته بندی: 

 وقتی که شما عبارت «تبلیغات همسان» را می‌بینید آیا فکر می‌کنید همان «بازاریابی محتوایی» است؟ خب، بسیاری اینطور فکر می‌کنند. دانستن تفاوت این دو مبحث قطعاً به ما کمک خواهد کرد که درک درستی ازآنها داشته باشیم و هر کدام را در جای درست خود بکار ببریم. در اینجا به تعریف هرکدام از این مقوله‌ها می‌پردازیم:

بازاریابی محتوایی (Content Marketing):

بازاریابی محتوایی یک تکنیک بازاریابی استراتژیک برای خلق و انتشار محتوای باارزش، مرتبط و نامتناقض برای جذب و به‌دست‌آوردن مخاطبی است که بطور مشخص تعریف شده است- با هدف هدایت اقدامات سودمند مشتری بوسیله‌ی تغییر یا تقویت رفتار آن.
بازاریابی محتوایی یک فرآیند درحال پیشرفت است که به بهترین شکل در دل استراتژی‌ کلی بازاریابی جاگرفته است و تمرکز آن بر مالکیت بر رسانه است و نه اجاره‌ی آن.
در بازاریابی محتوایی، برند مالک رسانه است. و این ارزش آن است.

تبلیغات همسان (Native Advertising):

در بسیاری از موقعیت‌ها، تبلیغات همسان (درباره تبلیغات گوگل یا توئیتر حرف نمی‌زنیم) یعنی:

  •  فرصتی تبلیغاتی که مستقیماً برای آن پرداخت شده است:  تبلیغات همسان از قاعده‌ی «هزینه کن و بازی کن» پیروی می‌کند. برندها برای قرارگرفتن محتوایشان بر روی رسانه‌هایی که مالکش نیستند هزینه می‌کنند.
  •  معمولاً اطلاعات محورند: محتوا کاربردی، جالب و مورد هدف مخاطبان مشخصی است. در همه حالات، آنها مانند تبلیغات سنتی، خدمات یا محصول یک شرکت را بطور مستقیم تبلیغ نمی‌کنند. اینجا جایی است که تبلیغات همسان کمی مانند بازاریابی محتوایی به نظر می‌رسد.  اطلاعات معمولاً هدفمند هستند و ارزشمندند. اما دوباره، در تبلیغات همسان، شما از پلتفرم محتوایی شخص دیگری استفاده می‌کنید (همانند تبلیغات) با این تفاوت که یک محصول یا خدمات را بطور مستقیم و گل‌درشت تبلیغ نمی‌کنید.
  • در طول تجربه‌ی کاربرند: با تبلیغات همسان تجربه‌ی کاربری مختل نمی‌شود زیرا به گونه‌ای در معرض دید کاربر قرار می‌گیرد که مانع رفتار طبیعی کاربر در آن شبکه‌ی بخصوص نمی‌شود.

برندها تمایل دارند که که تبلیغات همسانشان تا جایی که ممکن است شبیه محتوای اصلی رسانه‌‌ای که روی آن قرار می‌گیرند باشد. گرچه رسانه‌ها نیز این تمایل را دارند (زیرا اینگونه راحت‌تر می‌توانند مشتری پیدا کنند)، اما همچنین باید برچسب‌های هشدارهنده‌ای را در اطراف محتوای تبلیغی قرار دهند برای اینکه اطمینان را حاصل کنند که تبلیغی بودن آن کاملاً شفاف است.
بطور خلاصه، تبلیغات همسان تجربه‌ی کاربری را مختل نمی‌کند و اطلاعات مفیدی را در فرمتی شبیه به محتواهای اصلی سایت در اختیار مخاطب قرار می‌دهد، بنابراین باعث تعامل بیشتر کاربران با آن در مقایسه با مثلاً یک بنر تبلیغاتی می‌شود. (که به نفع تبلیغ‌دهندگان است، و اگر محتوا مفید باشد، به نفع کاربران نیز هست.) به زبان ساده، تبلیغات همسان راهی است که بازاریابان محتوایی می‌توانند محتوایشان را از طریق آن منتشر کنند.

یک مرور سریع:

اگر شما برای قرار گرفتن در رسانه‌ای پول پرداخت کنید، آن «تبلیغات» است.
اگر برای قرار گرفتن محتوای باارزش و مرتبط در فرمتی شبیه به رسانه‌ی ناشر پول پرداخت کنید، آن «تبلیغات همسان» است.
اگر شما برای قرار گرفتن در رسانه‌ای پولی پرداخت نمی‌کنید، آن محتوا «تبلیغات» نیست.
اگر آن محتوا باارزش و مرتبط است، برای جذب مخاطبی مشخص طراحی شده است، و بر روی رسانه‌ی خودتان یا سایر پلتفرم‌های رایگان قرار گرفته است، نامش  «بازاریابی محتوایی» است. حالا، این بدان معنا نیست که شما نباید برای ترویج محتوایتان در در استراتژی بازاریابی محتوایی‌تان هزینه کنید، اگر شما مخاطبانی ندارید که برای دریافت محتواهای شما ثبت‌نام (Subscribe) کرده باشند، شما باید به سراغ رسانه‌های پولی برای دسترسی به مخاطب هدفتان بروید.

 

افزودن دیدگاه جدید

مطالب مرتبط

تبلیغات همسان: مؤثر یا فریبنده؟

با افزایش گرایش به تبلیغات همسان، بسیاری از بازاریابان شروع به پرسیدن این سؤال از خود کرده‌اند.
شنبه 25 شهریور 1396

تبلیغات میانی، راهی مناسب برای تبلیغ در اپلیکیشن‌ها

اگر تاکنون برای انتقال از یک بخش به بخش دیگر در یک اپلیکیشن یا بین دو مرحله از یک بازی موبایلی، با یک تبلیغ مواجه شده‌ای
شنبه 4 شهریور 1396

اهمیت محتوا در تبلیغات همسان (Native)

صنعت تبلیغات همسان(Native) به سرعت در حال رشد است.
سه شنبه 3 مرداد 1396

ورود همسان‌ها به دنیای تبلیغات آنلاین ایران

در دنیای تبلیغات دیجیتال امروز، تبلیغات آنلاین بنری هم وضع بهتری از آن فروشندگان بی نوای اواسط قرن بیستم ندارند.
چهارشنبه 20 بهمن 1395