تبلیغات همسان: مؤثر یا فریبنده؟

تاریخ انتشار : شنبه 96/06/25
دسته بندی: 

 با افزایش گرایش به تبلیغات همسان، بسیاری از بازاریابان شروع به پرسیدن این سؤال از خود کرده‌اند. تبلیغات همسان یا تبلیغات محتوایی که بسیار با تجربه‌ی کاربری درهم بافته می‌شوند و اغلب قابل تشخیص نیستند، هم به خاطر تأثیرگذاری و نتیجه‌بخشی بالا مورد تحسین قرار می‌گیرند و هم به خاطر قابلیت فریبندگی‌شان نقد می‌شوند.
بسیاری از کاربران به سختی می‌توانند به آخرین‌باری که یک تبلیغ همسان دیده‌اند اشاره کنند. به آخرین توئیت تبلیغاتی که در توئیتر دیده‌اید فکر کنید، یا وقتی که روی لینکی با عنوان «ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید» کلیک کرده‌اید و شما را به سایتی با محتوای تبلیغاتی هدایت کرده است. همه‌ی این‌ها، نمونه‌هایی از تبلیغات همسان هستند، و به شکل هدفمندی پنهان شده‌اند به طوری که با تجربه کاربر از یک سایت ترکیب می‌شوند. کمتر جلوه دادن حقیقت تبلیغاتی بودن آنها، باعث افزایش نرخ کلیک و تعامل بیشترشان با کاربر می‌شود.

تبلیغات همسان و بازاریابی محتوایی

تبلیغات همسان راه خود را به درون استراتژی‌های بازاریابی محتوایی باز کرده است و بازاریابان شروع به کسب موفقیت از این تبلیغ‌ها کرده‌اند. تبلیغات همسان زمانی‌که به‌درستی مورداستفاده قرارگیرند، به بازاریابان اجازه می‌دهند تا با قرار دادن محتوایشان درکنار محتوای یک برند معروف، از محبوبیت آن برند به نفع خود استفاده کنند و این مسئله این امکان را به آنها می‌دهد که به مخاطبان جدید و علاقه‌مند دست یابند. این تکنیک مخصوصاً برای برندهایی مفید است که هنوز برای محتوایشان  مخاطب خاص خود را ایجاد نکرده‌اند. با قرار دادن مقاله‌ها، فیلم‌ها و سایر مطالب خود در کنار یک مقاله مرتبط در سایت دیگری، بازاریابان می‌توانند از مزایای افزایش ترافیک، مشارکت بهتر و به اشتراک گذاری اجتماعی لذت ببرند.

آسیب آن چیست؟

با مزایای بسیار تبلیغات همسان، بازاریابان اغلب تعجب می‌کنند که چه چیزی می‌تواند اشتباه باشد. پاسخ این است: برخی چیزهای جزئی. متأسفانه، بزرگترین مزیت تبلیغات همسان، بزرگترین نقص آن نیز هست. از آنجایی‌که تبلیغات همسان، بسیار هوشمندانه با تجربه کاربر ترکیب می‌شوند، کاربران به طور ناخودآگاه بر روی آنها کلیک می‌کنند، با این انتظار که آنها را به محتوای مشابه ایجاد شده توسط صاحبان سایت می برد. هرچند برخی از مقاله‌ها و ویدیوهایی که بطور رسمی تبلیغ شده‌اند با نشان "حمایت شده" یا "تبلیغ" مشخص شده‌اند، کاربران گاهی احساس فریب‌خوردگی می‌کنند زمانی که متوجه می‌شوند بر روی یک تبلیغ کلیک کرده‌اند و نه یک لینک محتوای اصلی سایت.
بازاریابان (و ناشران تبلیغات) که از تکنیک‌های تبلیغات همسان استفاده می‌کنند ریسک این را هم می‌پذیرند که موجب دریافت بازخورد منفی شوند اگر محتوای تبلیغی به درستی و در راستای برند ناشر نباشد.

چگونه تبلیغات همسان را به درستی انجام دهیم؟

اگر می‌خواهید از مزایای تبلیغات همسان استفاده کنید و دچار آسیب‌های آن نشوید، به نکات زیر توجه کنید:

  • اطمینان حاصل کنید که ایده‌های شما با رسانه‌ی ناشر شما هماهنگ است و شما همان پیام را تبلیغ می‌کنید. شما با انجام این کار، نه تنها از شهرت خود محافظت می‌کنید، بلکه از شهرت ناشر خود نیز محافظت می‌کنید، و این مسئله به شما کمک می‌کند تا رابطه خود را ادامه دهید.
  • تبلیغات خود را آشکارا با نشان‌هایی نظیر "تبلیغ"، "حمایت مالی" یا "محتوای تبلیغی" علامت‌گذاری کنید تا بینندگان احساس فریب نکنند وقتی که متوجه شوند که در حال خواندن محتوای دیگران هستند.
  • خودتان را نفروشید. تبلیغات همسان برای فروش محصول شما نیست. یک نوع از بازاریابی محتوایی است. به این معنی که باید اطلاعات مفیدی راجع به محصول شما به مصرف‌کننده ارائه دهد. این به معنای تبلیغات همانند مقالات وبلاگ‌های آموزنده، مطالعات موردی، و یا مقاله ها و اساساً، تبلیغات بوسیله‌ی محتوایی است که ارزش ذاتی دارد.
  • همیشه مصرف کننده خود را در نظر داشته باشید. هنگامی که آگهی خود را ایجاد می‌کنید، به این فکر کنید که مصرف‌کنندگان هنگام دیدن آن چه احساسی خواهند داشت. این مسئله به شما کمک می‌کند که تشخیص دهید که آیا آگهی شما مزاحم، با قصد فروش مستقیم، و یا درست است یا نه. اگر احساس می‌کنید که آگهی‌تان فریبنده به نظر می‌رسد، احتمالاً واقعاً همینطور است.

تبلیغات همسان راهی هوشمندانه برای رسانه‌ها است تا محتوای تبلیغی خود را تامین کنند و همچنین برای تبلیغ‌دهنده‌ها تا پیام خود را در یک پلتفرم در حال انتشار و پرمخاطب منتشر کنند. اما اتفاقی که نباید بیفتد این است که خواننده را فریب دهیم تا فکر کند که محتوای تبلیغی همان محتوای اصلی سایت است. رعابت نکات بالا به شما کمک خواهد کرد که از این شیوه‌ی مؤثر تبلیغاتی، نهایت استفاده را ببرید.

افزودن دیدگاه جدید

مطالب مرتبط

تفاوت تبلیغات همسان (Native Advertising) با بازاریابی محتوایی (Content Marketing)

وقتی که شما عبارت «تبلیغات همسان» را می‌بینید آیا فکر می‌کنید همان «بازاریابی محتوایی» است؟
چهارشنبه 19 مهر 1396

تبلیغات میانی، راهی مناسب برای تبلیغ در اپلیکیشن‌ها

اگر تاکنون برای انتقال از یک بخش به بخش دیگر در یک اپلیکیشن یا بین دو مرحله از یک بازی موبایلی، با یک تبلیغ مواجه شده‌ای
شنبه 4 شهریور 1396

اهمیت محتوا در تبلیغات همسان (Native)

صنعت تبلیغات همسان(Native) به سرعت در حال رشد است.
سه شنبه 3 مرداد 1396

ورود همسان‌ها به دنیای تبلیغات آنلاین ایران

در دنیای تبلیغات دیجیتال امروز، تبلیغات آنلاین بنری هم وضع بهتری از آن فروشندگان بی نوای اواسط قرن بیستم ندارند.
چهارشنبه 20 بهمن 1395